תואר שני בפסיכולוגיה – אין פלא שהעיניים נישאות אליו

רבים מבוגרי התואר הראשון בפסיכולוגיה נושאים את עיניהם אל התואר השני, במהלכו יוכלו להתמחות באחד מתחומי הפסיכולוגיה. לא פלא שהרעיון קוסם להם כל כך. על פי חוק הפסיכולוגים, האפשרות להיקרא פסיכולוג ניתנת רק לאחר סיום לימודי תואר שני באחד מתחומי הפסיכולוגיה במוסד מוכר על ידי המל"ג. התהליך המאפשר לעסוק באחד מתחומי הפסיכולוגיה היישומית-טיפולית (למשל פסיכולוגיה חינוכית או התפתחותית) מחייב ללמוד באחד ממסלולי התואר השני, המכשירים את הסטודנטים בתחומים אלו. עם קבלת תואר שני באחת התוכניות היישומיות-טיפוליות בתחום, וסיום תהליך ההתמחות, הדלתות לעולם התעסוקה נפתחות בפני הבוגרים, ומציגות אפשרויות תעסוקה מגוונות  בשוק הפרטי והציבורי.

אז לאן ממשיכים מכאן? זה הזמן לבחור את מסלול ה-M.A ואת המוסד האקדמי

לימודי M.A בפסיכולוגיה מתקיימים בכמה תחומים, כאשר כל מוסד אקדמי מציע את תוכניותיו. לפיכך, שתי הבחירות המרכזיות שבוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה צריכים לעשות הן: באיזו מגמה ללמוד, ובאיזה מוסד אקדמי לבחור.

במערך השיקולים לבחירה בתוכנית התמחות כזו או אחרת, יש לקחת בחשבון כמה פרמטרים חשובים – רמת הקושי, ההבדלים בין המסלולים, וכמובן אפיקי התעסוקה העתידיים על כל המשתמע מכך, כגון: עניין בעולם התוכן,  מאפייני האוכלוסייה וגילה, השכר ועוד.

באשר לשאלה באיזה מוסד אקדמי כדאי ללמוד, חשוב מאוד לכלול במערכת השיקולים: סגל מרצים מובחר שמשלב ניסיון אקדמי ומעשי, ומעניק לסטודנטים ליווי ויחס אישי, מוסד שמספק תוכנית מקיפה ועדכנית שמותאמת לצרכי השדה, שם דגש על החלק היישומי בתוכנית ומעניק מלגות למצטיינים. בהחלט תסייע בקבלת החלטה גם העובדה שהמוסד האקדמי ממוקם במקום מרכזי ונגיש.

אלו הם יתרונות מובהקים של תכנית איכותית  לתואר שני בפסיכולוגיה, ואלו הם מאפייני תוכניות ה-M.A בפסיכולוגיה שמציע המרכז האקדמי למשפט ולעסקים.

תוכניות ה-M.A בפסיכולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן

המרכז האקדמי למשפט ולעסקים מציע לבוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה, המעוניינים להתמקצע בהכשרה באחד מתחומי הפסיכולוגיה היישומית-טיפולית, שתי תוכניות איכותיות: תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית ותואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית. מדובר ב-2 מסלולים שונים, אך יש להם גם כמה קווי דמיון והשקה:

* התוכניות הן מקיפות ועדכניות, ומותאמות לדרישות ולצרכים של מקומות התעסוקה.

* התוכניות שמות דגש רב על היישום של החומר הנלמד, ומשלבות במהלך הלימודים התנסויות מעשיות, קורסים מעשיים, הרצאות אורח, סדנאות וימי עיון.

* בשתי התוכניות הסטודנטים משולבים בתחנות טיפול במסגרת הפרקטיקום, ובהמשך בהתמחויות בהתאמה לבקשתם.

* על פי חוק הפסיכולוגים, שתי התוכניות מאפשרות תעסוקה בתחום הטיפולי, כך שגם בוגרי תואר ראשון שלא התקבלו למסלול המוגדר של פסיכולוגיה קלינית ועדיין מעוניינים לעסוק בטיפול, יוכלו לעשות זאת במסגרת ההסמכה וההכשרה בתוכניות אלו (זאת להבדיל מלמידה במסלולי פסיכולוגיה שאינם "טיפוליים" כמו פסיכולוגיה חברתית או פסיכולוגיה של הספורט, שאינם מאפשרים לעסוק בטיפול, ומגבילים את האופק התעסוקתי של בוגריהם).

* בשתי התוכניות, סגל הוראה מוביל מהפרקטיקה המקצועית – מרצים בעלי ניסיון מעשי לצד מוניטין אקדמי ושנות הוראה רבות בכל האוניברסיטאות המובילות בארץ.

* בשתי התוכניות הסטודנטים זוכים ליחס אישי, פיתוח אישי-מקצועי, ליווי והכוונה לאורך כל מסלול הלימודים, וזאת במטרה להכשירם באופן המיטבי לעולם העבודה. לראיה, רמת שביעות הרצון גבוהה של הסטודנטים שלנו מהמעטפת המקצועית של הסגל האקדמי והמנהלי.

* בשתי התוכניות מתקיים שילוב אופטימלי של מתכונת הלימודים עם התנסות מעשית בשדה (פרקטיקום).

* התוכניות פותחות שערים לאפשרויות תעסוקה נרחבות ואטרקטיביות.

בראש תוכניות התואר השני לפסיכולוגיה של המרכז האקדמי עומדת פרופסור רחל לוי-שיף, המכהנת כיו"ר מועצת הפסיכולוגים בישראל. פרופסור לוי-שיף, פסיכולוגית קלינית והתפתחותית בהכשרתה, הינה חוקרת ומרצה בתחום לקויות למידה וכן במגוון נושאים המתמקדים בילדים, הורות, משפחה וזוגיות.

תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית

עיסוקה של הפסיכולוגיה החינוכית הינו בקידום רווחתם הנפשית של ילדים, בני נוער ומשפחות במכלול  חינוכי, חברתי, קהילתי ותרבותי אליו הם משתייכים. עבודתם של הפסיכולוגים החינוכיים כוללת  התערבות טיפולית ומניעתית בכל הקשור לילד ולגורמים בסביבתו המשפחתית, הלימודית והחברתית, החל מאבחון ועד לטיפול בשגרה ובמצבי חירום.

מטרת התוכנית: תכנית לימודי התואר השני בפסיכולוגיה חינוכית מכשירה את הסטודנטים לעבודה כפסיכולוגים חינוכיים במגוון מסגרות חינוכיות ופרטיות, עם ילדים בגילאים שונים, מילדי גן ובית ספר ועד למתבגרים. המטרה היא להכשיר אנשי מקצוע לתפקידי אבחון וטיפול, אשר יוכלו להפעיל גישות טיפוליות ומניעתיות שונות והתערבות במצבי משבר.

הדגשים בתוכנית הינם על פיתוח מיומנויות להתערבות רב-מערכתית בראייה אינטגרטיבית, אשר  כוללת עבודה עם ילדים ועם כל הגורמים הסובבים אותם: ההורים, המשפחה, הצוות החינוכי וכן צוותים רפואיים ואנשי מקצועות הבריאות.

אפשרויות תעסוקה בסיום הלימודים, במהלך ההתמחות ואחריה: בוגרי התוכנית יכולים להשתלב במסגרות שונות של המגזר הציבורי, ובעיקר במסגרת השירות הפסיכולוגי החינוכי, הקיים כיום בכל ישוב בישראל. השירות הפסיכולוגי-חינוכי משרת כיום את אוכלוסיית הילדים וההורים ואת הצוות החינוכי בכל מסגרות הלימוד, החל מגני הילדים דרך בית הספר היסודי ועד חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים. כמו כן, הבוגרים יוכלו לעסוק בפרקטיקה במסגרת פרטית במתן שירותי  אבחון, ייעוץ וטיפול בילדים ובני נוער עם קשיים לימודיים, חברתיים או רגשיים, בהדרכת הורים ומשפחות ובביצוע אבחונים פסיכו-דידקטיים. 

תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית

המגמה ההתפתחותית מאופיינת בגישה רב תרבותית, קהילתית-אקולוגית. פעילותה מושתתת על מחקרים עדכניים בתחום, ועל בסיס ידע נרחב, לרבות ידע נוירופסיכולוגי-התפתחותי.

לימודי התואר השני בפסיכולוגיה התפתחותית מכשירים את הסטודנטים לעבודה עם ילדי הגיל הרך והוריהם במגוון המסגרות אליהן הם משתייכים. התוכנית העדכנית עונה לדרישות משרד הבריאות וועדת המומחיות ההתפתחותית של מועצת הפסיכולוגים.

מטרת התוכנית: להכשיר פסיכולוגים התפתחותיים בצורה המיטבית, תוך הקניית ידע רחב ומגוון וכלים מעשיים, שיסייעו להם באבחון וטיפול במגוון מצבים הקשורים בתחום הפסיכולוגי-התפתחותי של הגיל הרך. בוגרי התוכנית יוצאים ממנה כשהם מצוידים במיומנויות לאבחון התפתחותי איכותי, ובהבנה מעמיקה של ההתפתחות הנורמטיבית והפתולוגית בגיל הרך במישור ההתפתחות הקוגניטיבית, החברתית והרגשית.

הדגשים בתוכנית הינם על הפעלת התערבויות חדשניות ועל עבודה משותפת עם ההורים והצוותים החינוכיים, השותפים לגידולו והתפתחותו של הילד. בתוכנית מועברים שיעורים ייחודיים המתמקדים באבחון וטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי. זאת במטרה לייצר דור המשך של פסיכולוגים התפתחותיים, שיוכלו לספק את המענה המיטבי לצרכיהם ההולכים וגדלים של ילדים עם אוטיזם.

אפשרויות תעסוקה בסיום התואר – המרכז האקדמי למשפט ולעסקים משתף פעולה עם מרכזים רפואיים וקופות החולים, לצורך שיבוץ הסטודנטים לפרקטיקום במכוני התפתחות הילד ובתחנות חינוכיות-התפתחותיות. בוגרי התוכנית יוכלו לעבוד בהמשך במסגרות אלה, כמו גם בשירותים פסיכולוגיים חינוכיים-התפתחותיים, בשירותי הרווחה ובמרכזים לבריאות הנפש.