אתם קמים בבוקר, מתארגנים, מספיקים עוד קפה קטן ומגיעים לעבודה ליום חדש. יש מצב שאתמול הלכתם לישון לפנות בוקר אחרי שעבדתם על הסטארטאפ שלכם לתוך הלילה. אולי אפילו כיוונתם שעון לשעת בוקר מוקדמת, מה שלא דמיינתם שתצליחו לעשות אי פעם, וניצלתם עוד שעתיים של עבודה עם הספק מרשים לפני שאתם מגיעים לעבודה. כאלה אתם, עובדים במקביל.

אם טרם הפנמתם את זה, אז כדאי שתדעו אתם לא לבד.  אתם "העובדים החדשים". אתם חלק ממגמה הולכת ומתרחבת  של יותר ויותר אנשים המשלבים עבודה "קלאסית" כשכירים, לצד פיתוח רעיונות ומיזמים עצמאיים. ואם אתם עדיין לא כאלה, יש מצב שעוד תהיו, כי שוק העבודה המשתנה ללא הרף ייקח אתכם לשם הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים וכדאי שתבואו מוכנים.

לפי הפורום הכלכלי העולמי (WORLD ECONOMIC FORUM) עד שנת 2020 שוק העבודה ילך ויצטמק ב- 5 עד 7 מיליון עבודות, וזאת בשל שינויים דמוגרפיים וטכנולוגיים המתהווים עכשיו ומשנים את העולם כפי שהכרנו אותו עד כה. קחו לדוגמה את תעשיית הרכב, שממש בוראת את עצמה מחדש עכשיו עם מכוניות חשמליות ומכוניות אוטונומיות, ורק דמיינו לאן תגיע בעוד עשור. הטכנולוגיות החדישות משנות אותה על פיה והצונאמי הזה משפיע גם על שלל תעשיות נוספות: חברות ביטוח, נהגי משאיות, מוניות, תעשיות כבדות ועוד. הגארדיאן הבריטי ערך מחקר שבדק את הסיכוי של עבודות להיות מוחלפות על ידי אוטומציה ומצא שהעבודות שנמצאות בסיכון הגבוה ביותר הן טלמרקטינג (99%), סוכני הלוואות (98%), קופאיות (97%), עוזרים משפטיים (94%), ונהגי מוניות (89%), ורק תחשבו מה זה אומר על משרות ושווקים שישתנו לבלי היכר ויבראו מחדש.

"השינויים האלה מחייבים היערכות חדשה לגמרי", אומר פרופ' גל רז, דיקן בית הספר למנהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן. "שוק העבודה המשתנה יצריך כישורים ומיומנויות חדשים, שלא תמיד נדרשנו אליהם עד היום. המרכזי ביניהם הוא כמובן כישורי יזמות, אבל תידרש גם לא מעט יצירתיות, שכן העובדים החדשים שישתלבו בשוק העבודה החדש יצטרכו ממש להמציא מחדש את התפקידים שלהם וליצור אותם בעצמם".

מעבר לשינויים הפנומנליים בשוק העבודה הנובעים כאמור מטכנולוגיות חדישות ופורצות דרך שמשנות את חוקי המשחק, ישנו גם המניע הכלכלי שמשפיע מאד על הבחירות המקצועיות שלנו. בטח כבר גיליתם שבארץ לא פשוט להגיע לדרגות השכר שאנחנו שואפים אליהן מעבודה כשכירים בלבד, בניגוד, למשל, למה שקורה בארצות הברית. היום, יותר ויותר אנשים מבינים שעל מנת להגיע לרמות השכר שהם רוצים הם צריכים למצוא דרכים יצירתיות אחרות שייקחו אותם אל המקום הזה ומבינים שהפתרון נעוץ בשילוב עבודה בתור שכיר לצד יזמות עצמאית. לצד כל אלה, ישנו גם גורם חדש יחסית, שמאד מאפיין את הדור הבא והוא הרצון להגשים ולממש. המציאות שאנחנו חווים כיום תומכת ברעיון הזה וקוראת לנו לצאת ולהגשים את החלומות שלנו. היא מהווה קרקע פורייה ונדבך חשוב בבחירות המקצועיות שלנו כשרבים מבני דור ה-Y לא מוכנים להתפשר על הגשמת החלומות ומימוש פנימי, מה שבדור ההורים שלנו, איך נאמר, היה הרבה פחות מקובל. "אם דור ההורים שלנו חיפש בקריירה שלו קביעות ובטחון כלכלי, הדור הבא הוא יותר אינדיבידואליסטי ומחפש הגשמה עצמית בקריירה ובמקביל פחות פוחד משינויים", מסכים פרופ' רז. "אני פוגש את זה במסדרונות אצלנו באקדמיה- הסטודנטים של היום לא מוכנים לוותר בקלות על החלומות שלהם והם מוכנים לעבוד קשה בשביל להגשים אותם. לא פעם, הכלים שהם רוצים לרכוש נובעים בדיוק מהמקום הזה, של לדעת לרתום את החלום (מה שפעם אנשים חשבו שאפשר ליישם רק בתור תחביב) ולהפוך אותו לעסק עצמאי ומבטיח. כיום ההפרדה בין מקצוע ובין הגשמה הולכת ונעלמת והיא מניעה את הסטודנטים לחפש את המיזם הבא שיעניק להם חופש כלכלי לצד הגשמה ושילוב בשוק העבודה המשתנה".

זו בדיוק הסיבה שגם האקדמיה מתחילה לשנות את פניה ומתחילה להבין שגם ממנה נדרשים שינויים והתאמות לדבר הבא שמתרחש פה. השינויים בשוק העבודה ובצרכים החברתיים-פסיכולוגיים דורשים ממנה להכשיר דור חדש, אחר ממה שקרה עד כה. "אם עד היום היה דגש על ידע ועל שיטות לימוד ומחקר, היום מתווספים לכך גם אלמנטים נוספים. על מנת שהסטודנטים יוכלו לצאת לשוק העבודה החדש הם לא יכולים להסתמך רק על תיאוריות, אלא חייבים ללמוד את השטח, להתנסות בפרקטיקה, במקרים אמיתיים שיעניקו להם כישורי יזמות, מעוף, יצירתיות ויכולות שינוי והסתגלות", אומר פרופ' רז. "מנהל עסקים במיוחד, בהקשר הזה, לא יכול להרשות לעצמו להישאר 'אקדמי', שכן הוא מאבד מהרלוונטיות שלו ומהחיבור שלו למציאות".

אז איך יוצאים מוכנים לעולם התעסוקה החדשה הזה? שאלה מעולה. אחת התשובות, לפי פרופ' רז, היא פשוט להתנסות כמה שיותר בלימוד באמצעות ניתוח מקרים אמיתיים והתמקדות במה שקורה היום בתעשייה ובנושאים הבוערים שקורים היום בעולם האמיתי. "אצלנו למשל ישנה מגמה של שיתוף חברות מובילות במשק בקורסים שהסטודנטים לומדים ולימוד בשיטת ניתוח אירועים (ה- Case Method) כך שהסטודנטים מקבלים מקרי מבחן של האתגרים שחברות מתמודדות איתן וכך הם חווים את השטח בצורה הכי אמיתית שיש. המטרה היא להעניק כמה שיותר כלים פרקטיים לסטודנטים שמחר ייצאו לשוק ויירצו להמציא את עצמם מחדש או להשתלב בשוק העבודה החדש", מסביר פרופ' רז. קורסים על נושאים כמו איך בכלל חושבים על רעיון חדש ואיך הופכים אותו למוצר הם קריטיים מהבחינה הזו, ועליהם צריך לבנות  מודלים מוכרים יותר של איך בונים עסק, איך לומדים את השווקים החדשים ואיך מוצאים שותפים עסקיים בעולם המשתנה.

"אם אני צריך לתת טיפים לסטודנטים שהולכים לצאת מחר לשוק העבודה החדש מילת המפתח היא שילוב: שילוב בין הידע שלנו והכלים שפיתחנו כצרכנים וכספקים, שילוב בין מספר עבודות במקביל – גם כי זה צורך בשל השינוי בשוק העבודה אבל גם כי אנחנו לא מסתפקים כבר במשהו אחד בלבד ורוצים לממש את עצמנו בכל מיני תחומים ", מסכם פרופ' רז. "אנחנו צריכים להפוך להיות יזמים ויצירתיים, לחשוב בצורה רחבה יותר ולא לפחד משינויים וחדשנות. הסטודנטים היום, וגם אנחנו, צריכים לעבור את ההתמרה הזו על מנת שנוכל למצוא את עצמנו בשוק העבודה החדש, להתפרנס כמו שאנחנו רוצים ולממש את כל החלומות שלנו כי זה הרבה מעבר לאפשרי".