BA בפסיכולוגיה מציע: עולם תוכן מרתק, עשיר וחיוני להמשך לימודים ותעסוקה

לימודי BA בפסיכולוגיה הם ללא ספק שער הכניסה להמשך לימודים לתואר שני בתחום ולביסוס עיסוק עתידי במקצועות הטיפוליים בתחום בריאות הנפש, אך לא רק. הם מעגנים בתוכם עולם תוכן והשכלה נרחב שפותח דלתות למגוון מקצועות לרבות בתחום המבוקש של UX/UI – ממשק משתמש וחוויית משתמש, במגוון ענפים כגון חינוך, ייעוץ, משאבי אנוש, שיווק, כלכלה ועוד. מתוך ההבנה הזו התגבשה בשנים האחרונות התפישה של לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה כמקור להשכלת יסוד הנדרשת להעצמת כישוריהם של אנשי מקצוע רבים, העוסקים בתחומים שקשורים להבנת ההתנהגות האנושית.

ללימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה יש מספר מטרות שמקדמות את הבוגרים ליעד שלהם

מאז ומתמיד, המטרה המרכזית של כל תכנית ללימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה היא לספק לסטודנטים את הידע המקיף במגוון תחומי הפסיכולוגיה על מנת להכין אותם ללימודי תואר שני. ה-BA בפסיכולוגיה הוא תנאי מחייב ל-MA הנחשק בפסיכולוגיה.
מטרה נוספת של לימודי התואר הראשון בפסיכולוגיה משרתת היטב דווקא את אותם בוגרים שאינם רוצים או מצליחים להשתלב בלימודי התואר השני לפסיכולוגיה. אלו מגלים במהלך התוכנית קשת רבגונית של אפשרויות ללימודי המשך בתחומים משיקים או קרובים לפסיכולוגיה. ישנם כיום תחומים כגון ממשק משתמש וחוויית משתמש, הנלמדים כחלק מתוכנית הלימודים בתואר הראשון בפסיכולוגיה, שכן העיסוק בהם מחייב ידע והבנה מעמיקה בעולם התוכן של פסיכולוגיית ההמונים.
תוכנית ה-BA בפסיכולוגיה מהווה תרומה רבת משקל גם למי שמעוניינים בהשלמה והעשרה של ידע לצרכי קידום מקצועי – בין אם למטרת עלייה בתפקיד או לקבלת שכר גבוה יותר. בקטגוריה זו נמצאים בדרך כלל בעלי תפקידים שעולם התוכן של הפסיכולוגיה מתחבר לעיסוקם, ושההתעמקות בו עשויה לשפר את ביצועיהם ולהעצים את תפקודם המקצועי, כמו מורות או עובדים בארגוני חינוך, בעלי תפקידים בגופי בריאות, כלכלה ומשאבי אנוש, המספקים שירות לציבור הרחב. כיום, ברור לכול כי כמעט בכל מקצוע נדרשת התייחסות להיבטים פסיכולוגיים. ואם הזכרנו כלכלה, גם המובילים והעוסקים בתחום זה כבר משכילים לתת משקל ולייחס חשיבות למוטיבציות האנושיות השונות, ואינם מסתמכים על מודלים תיאורטיים בלבד.

נסגרתם על BA בפסיכולוגיה? הגיע הזמן להחליט איפה ללמוד

זו בוודאי לא הכתבה הראשונה ולא האחרונה שתפרט בפני הקוראים את הקריטריונים לבחירת תכנית לימודים כזו או אחרת. מצד שני, לאחר שקראתם והפנמתם מהו הרציונל של לימודי התואר הראשון בפסיכולוגיה ומהי התפישה הרווחת לגביו כיום, תוכלו לחפש את אותה תכנית או אותו מוסד לימוד שנותנים את המענה המדויק ביותר.
קודם כל, חשוב לבחור בתוכנית שתחשוף אתכם למגוון הרחב ביותר של ענפי הפסיכולוגיה, החל מקורסי מבוא מרכזיים ועד לקורסים מתקדמים וממוקדים בתחומים ספציפיים. תכנית כזו תכין אתכם בצורה המיטבית להמשך לימודים בתואר שני בפסיכולוגיה ולעבודה מעשית בתחום.
כמו כן, זו חייבת להיות תכנית ששמה דגש וחשיבות על הפן היישומי של החומר הנלמד. התנסויות מעשיות הן התשתית העיקרית שמכינה את הבוגרים לקראת תארים מתקדמים בפסיכולוגיה או להשתלבות מיטבית בשוק העבודה.
בהתאם לכך, חשוב שסגל ההוראה של התוכנית יורכב ממרצים בעלי מוניטין אקדמי אך יכלול גם אנשי פרקטיקה ומחקר. מרצים הם ההון הגדול ביותר של כל תכנית לימוד, וכשמדובר בתואר ראשון לפסיכולוגיה – ל"הצהרת ההון" הזו יש חשיבות רבה.
מעבר לכך, ישנם קריטריונים נוספים הנכונים כמעט לכל תכנית לימודים וגם אותם יש לקחת בחשבון כמו: תכנית גמישה הכוללת גם לימודי ערב ומאפשרת לסטודנטים לעבוד במקביל, תכנית מעניינת ומגוונת שעושה שימוש בשיטות לימוד שונות ומצליחה לעורר תמיד סקרנות וקשב, תואר שדי בו כדי להקנות מיומנויות המאפשרות השתלבות בעבודה הולמת, מספקת ומבוקשת ביותר כגון UX/UI – ממשק משתמש וחוויית משתמש.

תכנית ה-BA בפסיכולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים – בנויה מיתרונות

תכנית לימודי התואר הראשון בפסיכולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים נבנתה מתוך מטרה לפתח לאחר שלוש שנות הלימוד את דמות הבוגר המיוחל – אנשים משכילים, רחבי אופקים, מצוידים בתשתית אינטלקטואלית. כאלה המצוידים בארגז כלים מעשיים עשיר ובתיאוריות שיסייעו להשתלבותם בלימודי תואר שני בפסיכולוגיה או במגוון לימודי המשך אחרים, ו/או יסייעו להם למצות את הפוטנציאל המרבי שלהם בכל תפקיד בשוק העבודה.
לפיכך, התוכנית החד חוגית המורחבת מבוססת על העוגנים הבאים:
1. תוכנית מקיפה הכוללת במסגרתה את כל עולמות התוכן של הפסיכולוגיה בשילוב עבודה מעשית – התוכנית כוללת את כל קורסי המבוא בתת דיסציפלינות שונות לצד קורסים מתקדמים וממוקדים יותר, המשלבים היבטים עיוניים ומעשיים. אחת החוזקות של התוכנית היא המרחב היישומי שהיא מעניקה לחומר הנלמד באמצעות קורסים מעשיים מקיפים, התנסויות מעשיות עם ילדים ומבוגרים במסגרות חינוכיות או טיפוליות בקהילה, סדנאות, עבודת שדה, הרצאות אורח וימי עיון.
הקניית הידע התיאורטי הנרחב והמעמיק בשילוב עם התנסות מעשית במסגרת עבודת השדה וקורסי מחקר – זהו הפורמט המיטבי להכנה והכשרה של מועמדים שיהיו מעוניינים להמשיך ללימודי תואר שני.
2. עניין – מועמדים המעוניינים ללמוד פסיכולוגיה עושים זאת מתוך תשוקתם לתחום, מתוך סקרנותם האינטלקטואלית ועניינם המעמיק בבני אדם ובהתנהגות האנושית, ומתוך רצון לרכוש ידע כדי להשתמש בו לשיפור המודעות והשליטה העצמית והרצון לתרום לזולת.
3. פרקטיקה – הכנה לעיסוק במקצוע הפסיכולוגיה לאחר לימודי התואר השני בפקולטה וכן במקצועות המושתתים על לימודי תוכן של עולם הפסיכולוגיה כדוגמת UI/UX – ממשק משתמש וחוויית משתמש. תכנית הלימודים בחוג כוללת מקבץ של 5 קורסים המכשירים את הסטודנטים ומקנים להם כלים ומיומנויות לעיסוק בתחום. החיבור בין הדיסציפלינה של פסיכולוגיה לבין UI/UX מייצר עבור הסטודנטים שילוב אידיאלי בין עניין לבין הכשרה באחד התחומים החמים בשוק העבודה והטכנולוגיה. שילוב ייחודי זה מקנה לתלמידים לא רק תואר ראשון רחב היקף בפסיכולוגיה אלא גם תעודה נוספת בתחום ממשק משתמש וחוויית משתמש ותוספת לאופק התעסוקתי.
4. המשך לימודים – BA בפסיכולוגיה במרכז האקדמי הוא תואר שמייצר תשתית ידע רחבה להמשך לימודים לתוכניות עם אוריינטציה טיפולית כגון CBT, תואר שני בייעוץ חינוכי, לימודי תעודה במכון אדלר בהנחיית קבוצות, טיפול זוגי, טיפול באמצעות בע"ח, טיפול משפחתי ועוד.
5. סגל מרצים מובחר המספק תמיכה וליווי אישי – כולל בכירים בעלי מוניטין אקדמי וניסיון עשיר בפרקטיקה, כמו גם מרצים וחוקרים צעירים שמכניסים לתוכנית רוח חדשנית, פתיחות וגמישות. הליווי האישי והתמיכה הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. הסטודנטים נהנים מיחס אישי, ייעוץ, הכוונה ועידוד לאורך כל הדרך.
דיקן הפקולטה לפסיכולוגיה הוא פרופסור עמירם רביב, שהינו פרופסור אמריטוס בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א, בה שימש בעבר גם כראש החוג לפסיכולוגיה והמגמה לפסיכולוגיה קלינית של הילד. פרופסור רביב כיהן במשרד החינוך כפסיכולוג הראשי של השירות הפסיכולוגי הייעוצי.

סגנו וראש החוג ללימודי תואר ראשון הוא פרופסור עמי שקד, פרופ' קליני בביה"ס לפסיכולוגיה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון מניו ג'רזי והמנהל האקדמי של שלוחתה בישראל, מנהל ביה"ס לפסיכולוגיה בשלוחת אוניברסיטת דרבי, מייסד ומנהל אקדמי של המכון הישראלי ללימודי נישואין ומשפחה ושל המכון לטיפול, לחינוך ולמחקר מיני במרכז הרפואי ע"ש שיבא , תל השומר.

בראש תכנית התואר השני וסגל המרצים הנבחר, עומדת פרופסור רחל לוי-שיף, המכהנת כיו"ר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל. בהכשרתה, פרופסור לוי-שיף פסיכולוגית קלינית והתפתחותית, אשר חוקרת ומרצה בתחום לקויות למידה, וכן במגוון נושאים המתמקדים בילדים, הורות, משפחה וזוגיות.

המטרה: הצלחת הבוגרים. האמצעים: השקעה בפיתוח האישי של כל אחת ואחד

פרופסור רביב מציין את חשיבות הליווי וההדרכה שהסטודנטים מקבלים מסגל ההוראה, "אנחנו מלווים את הסטודנטים לאורך כל מסלול התואר הראשון, בדגש רב על ההכוונה והפיתוח אישי של כל סטודנטית וסטודנט, במטרה להכינם לתארים מתקדמים יותר ולהצלחה בעולם העבודה".
לבוגרים המעוניינים בהמשך הלימודים לתואר שני בפסיכולוגיה, המרכז האקדמי מציע שתי תכניות MA:
תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית – תכנית המכשירה סטודנטים לעבודה כפסיכולוגיים חינוכיים מאבחנים ומטפלים, ומציידת אותם בכלים למימוש גישות טיפוליות ומניעתיות לצורך התערבות רב-מערכתית במצבים שונים מול ילדים, הורים, משפחות, צוותי חינוך, רפואה ומקצועות הבריאות.
תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית – תכנית המכשירה סטודנטים לעבודה כפסיכולוגים התפתחותיים ומקנה להם סל כלים עדכני לאבחון וטיפול בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית בגיל הרך.
שתי התוכניות מוכרות על ידי המל"ג, וכמעט כל הבוגרים שלמדו במסגרתן כבר עובדים בשירותים פסיכולוגיים חינוכיים ובמרכזים התפתחותיים.